Office manager
“Wij vinden onze serviceverlening heel vanzelfsprekend”
Miranda verzorgt de planning van de afdeling housekeeping op alle parken, is management assistent en werkt als dat nodig is bij de receptie. Ze doet al het voorbereidende werk, helpt bij sollicitatieprocedures en verzorgt de in- en externe communicatie. “Ik maak prognoses en heb contact met toeleveranciers. Bijvoorbeeld voor het bestellen van serviesgoed. De variatie maakt mijn baan leuk, want ik ben met gasten bezig maar ook met alle medewerkers. Als manusje van alles sta ik overal middenin en dat maakt mijn werk zo boeiend. Je krijgt hier veel vrijheid en er is genoeg ruimte voor eigen creativiteit. Het is laagdrempelig qua hiërarchie.
Als ik bij de balie sta, herken ik de meeste mensen van naam en gezicht. Dat vinden de gasten erg leuk. Ik wil graag alles oplossen voor de eigenaren, ik kan snel schakelen.
Bij een woning dat was ingericht zonder bank, omdat de eigenaar het altijd prettig vindt om aan tafel te zitten, vroegen de gasten juist om een bank omdat zij dan beter konden ontspannen. Ik heb snel de eigenaar gebeld, en hij kon een bank plaatsen. De gasten waren erg verbaasd dat het onmiddellijk opgelost kon worden.
Wij vinden dingen al snel vanzelfsprekend, maar dat is niet voor iedereen zo. We helpen met bijvoorbeeld het resetten van internet. Eerst op afstand, maar als het nodig is komen we even langs. Bij mankementen in de huizen, probeer ik alles eerst zelf op te lossen, en moet er iets nieuws worden aangeschaft omdat het niet meer te repareren is, ga ik even naar Petra voor overleg. Ik doe het voorwerk, zodat zij ook snel kan schakelen.
We blinken uit in het geven van optimale persoonlijke aandacht en service. Het zou voor de toekomst fijn zijn als gasten een klein beetje meer zouden meewerken door bijvoorbeeld alleen al hun afval voor vertrek bij de container te zetten. Dat zou erg veel werk besparen voor de dames van de housekeeping. Zij hebben tweeënhalf uur de tijd om een huis volledig schoon te maken en daar hebben ze vaak elke minuut van nodig”.Front office medewerkster
“We zijn gewoon leuk!”
Marjan bedient de receptie aan de Herenweg en op park Scorleduyn. “Het leukste is de afwisseling tijdens het werk. Het contact met collega’s, gasten en huiseigenaren. Ik vind het heerlijk als alles lekker door rommelt. Het is een fijne werkplek, we helpen elkaar over en weer en alles gaat eigenlijk lekker vanzelf. We zijn tot 7 uur open, maar als het druk is blijven we gewoon even langer doorwerken. Gelukkig zijn we allemaal erg flexibel.
Ik verzorg het uitchecken van de vertrekkende gasten, leg alles gereed voor de nieuwkomers, bekijk de last-minute boekingen, de bijboekingen en geef de opmerkingen van de vertrekkende gasten door. Ik laat afdeling de housekeeping weten wanneer het huis vrij is om schoon te maken en ik geef door of er mankementen zijn gesignaleerd. Eigenlijk regelen we bij de receptie alle meest voorkomende problemen.
Ik hou ook bij wanneer waterleidingen van de huizen moeten worden doorgespoeld, het koffiezetapparaat moet worden ontkalkt en andere voorkomende klussen dienen te worden verricht.
Wij zijn gewoon leuk, we staan er! We hebben een professioneel team en we zijn enorm goed op elkaar ingespeeld. De meeste vaste gasten kennen ons bij naam wij herkennen de gasten natuurlijk ook. We proberen zelfs de kleinste dingen te onthouden, en dat werkt altijd heel positief”.Hoofd housekeeping van Mooi Schoorl
“Er staan bij ons wel vier puntjes op de i”
Jolanda maakt de planningen en werkindelingen voor de medewerkers en verdeelt dit als ze aankomt op het park. Als het even kan bij een kopje koffie. “Ik vind het belangrijk om eerst bij elkaar te zitten om alles door te nemen. We hebben een leuk en hecht team en dat wordt versterkt als je ook de menselijke behoeften in de gaten houdt. En iedereen heeft ontspanning nodig. Ik heb een diep respect voor mijn medewerksters, want zij verrichten enorm zwaar lichamelijk werk”.
Voordat de dames van de housekeeping aan het werk kunnen rond 10.00 uur, heeft Jolanda al een flink dagdeel achter de rug. Alle producten die nodig zijn om de huizen grondig schoon te maken, het linnengoed en individuele bestellingen, van haardhout tot wellnesspakketten, heeft zij dan al verzameld uit de loods en klaargezet voor ‘haar meiden’.
Gasten vertrekken vóór 10.00 uur. “Soms eerder, en dan kunnen wij sneller starten met de schoonmaak. Zelfs al de avond ervoor. Ik zet alles klaar, maak de openhaarden schoon, help met het afhalen van de bedden, leeg de stofzuigerzakken en ruim bijvoorbeeld alvast de vaatwasser uit. Iedereen heeft 2 tot 2,5 uur de tijd voor het schoonmaken van het huis.
Ik kijk voordat de nieuwe gasten arriveren alles na en let op het doorspoelen van de leidingen bij huizen die leeg hebben gestaan. Als alles oké is kunnen de nieuwe gasten er in. Dan verzamel ik het vuile linnengoed en de achtergebleven spullen van de gasten, en geef eventuele mankementen door aan de receptie. Ik help waar nodig om iedereen op tijd klaar te laten zijn, want we moeten allemaal voor half drie weer weg zijn.
Ik zie de collega’s hoofd housekeeping van de andere parken aan het einde van de dag weer in de loods. Dan zetten we alles weer klaar voor de volgende wisseldag. Ik verzorg de administratie rond producten die aangevuld moeten worden, lampjes die verwisseld zijn, glaswerk en serviesgoed dat aangevuld is, maak de werkbriefjes klaar en geef bestellingen door”.
Wat vind je leuk aan jouw baan?
“Het contact met de meiden, het stimuleren en motiveren. We hebben een leuk, hecht en zeer bekwaam team: …(namen medewerksters) en soms werken we met uitzendkrachten als aanvulling tijdens drukke perioden.
Ik heb een eigen systeem waaraan iedereen zich moet houden. Alles moet netjes liggen, het bestek geordend in de goede vakjes van de besteklade, de oortjes van de kopjes moeten dezelfde kant op wijzen en zo heb ik nog een aantal punten. Als de gasten arriveren, wil ik ze het gevoel geven dat zij de eersten zijn die het huis bewonen. Alles is schoon en helemaal in orde, alles werkt, er is nergens rommel en alles wordt heel netjes bijgehouden. Bij ons staan de puntjes op de i. Wat zeg ik, er staan bij ons wel vier puntjes op de i”.